Työnohjaus on oman työn, työn vaatimusten, toimintatapojen sekä itsensä tutkimista, arviointia ja kehittämistä koulutetun työnohjaajan avulla. Se on työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden tulkitsemista ja jäsentelyä.
Työnohjaus on oivallinen tuki niin yksittäiselle työntekijälle kuin koko työyhteisölle erilaisissa muutoskohdissa tai tilanteissa, joihin sisältyy erityisen paljon kuormittavuutta ja vaativuutta. Siinä voidaan esimerkiksi jakaa kokemuksia, kerrata erilaisia tilanteita, pohtia missä on onnistuttu tai mitä osa-alueita olisi syytä kehittää.
Henkilöstölle suunnatun työnohjauksen tavoitteena on vapauttaa
Työnohjauksen päämääränä on myös kehittää ohjattavan työssäjaksamista, työn tekemistä sekä kehittymistä omassa työssään.
Johtajalle tai esihenkilölle suunnatun työnohjauksen tavoitteena voi olla mm.
Monesti yhteisöllinen työnohjaus parantaa yksilön tehokkuutta ja tukee työssä onnistumista, mutta lisäksi se parantaa työyhteisön yhteistyötaitoja ja kehittää mahdollisen tiimin vuorovaikutusta. Tällaisilla parannuksilla saadaan usein myös tehokkaita tuloksia. Työnohjaus voi myös olla tarkoitukseltaan yleiskehittävä, jolloin ei keskitytä mihinkään tiettyyn osa-alueeseen.
Työnohjauksessa työnohjauksen ammattilainen konsultoi ja sparraa asiakasta työhön liittyen.
Työnohjaus perustuu luottamukseen ja siinä käsitellään sekä jäsennellään työssä syntyviä kokemuksia. Tyypillinen yhteistyön tekemisen aika vaihtelee yksilöllisesti. Käyntejä voi toiveesi mukaan olla muutamia tai sinulle voidaan suunnitella jatkuvia työnohjauksia, esimerkiksi kuukausittain.
Työnohjaus voi olla yksilöllistä tai se voidaan järjestää työyhteisöille yksittäin tai jaksoissa. Työnohjaus voidaan toteuttaa läsnä tai etänä.
Vaikka työnohjauksessa voidaan hyödyntää konsultatiivista otetta, se ei ole konsultointia. Työnohjaus ei ole myöskään terapiaa, vaikka sillä voi olla terapeuttisia vaikutuksia. Ohjaustyössä voidaan hyödyntää erilaisia työkaluja riippuen asiakkaan tarpeista.
Voit varata ajan työnohjaukseen verkkoajanvarauksessa, soittamalla asiakaspalveluumme ma–pe klo 9–15 numeroon 044 4141 000 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ajanvaraus@verve.fi.
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | Tämän evästeen asettaa GDPR -evästeiden suostumuslaajennus. Evästettä käytetään tallentamaan käyttäjän suostumus evästeisiin luokassa "Analytiikka". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | Eväste asetetaan GDPR -evästeiden suostumuksella tallentamaan käyttäjän suostumus evästeisiin luokassa "Toiminnallinen". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Tämän evästeen asettaa GDPR -evästeiden suostumuslaajennus. Evästeitä käytetään tallentamaan käyttäjän suostumus evästeisiin luokassa "välttämätön". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | Tämän evästeen asettaa GDPR -evästeiden suostumuslaajennus. Evästettä käytetään tallentamaan käyttäjän suostumus evästeisiin luokassa "Muut". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Tämän evästeen asettaa GDPR -evästeiden suostumuslaajennus. Evästettä käytetään tallentamaan käyttäjän suostumus evästeisiin luokassa "Suorituskyky". |
Muiden tietojen käsittely | 11 months | Elisa Chat palvelu kerää keskusteluista IP-osoitetiedon sekä Cookies eli keksitiedon. IP-osoitteen voi peittää asiakaspalvelijan näkymästä yrityksen asetukset -kohdasta. IP-osoitteen näkyminen mahdollistaa asiakkaan sijaintitiedon paikantamisen kaupunki- tai yritystasolla, helpottaa vikaselvityksiä Elisa Chat tuen kanssa sekä mahdollistaa häiriköivien keskustelijoiden poistamisen (ja palauttamisen) chat-mahdollisuudesta manuaalisesti. Keksitiedot eivät näy kuin käyttäjälle itselleen. Keksit ovat tietoa, joka on tullut palvelimelta ja tallennettu selaimeen väliaikaisesti. |
viewed_cookie_policy | 11 months | GDPR -evästeiden suostumuslaajennus asettaa evästeen, ja sitä käytetään tallentamaan, onko käyttäjä suostunut evästeiden käyttöön vai ei. Se ei tallenna henkilökohtaisia tietoja. |